Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.02.2019 09:00 - 626# Проективна методика „Агресивност“ (модификация на Розенцвайг за 18+)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 2863 Коментари: 0 Гласове:
0



 

                                             626# Проективна методика „Агресивност“

                                                 (модификация на Розенцвайг за 18+)

 

Предложената методика е предназначена за оценка степента на развитие на личностната черта „агресивност“. Агресивността е черта на личността, която се проявява повече или по-малко като постоянно враждебно отношение на човека към човека, животните и предметите на природата и материалната култура, в склонност към тяхното унищожаване, като агресивност към непровокирани действия.

Описание: Методиката е модифициран вариант на проективния тест на Розенцвайг.  На изследваното лице се предоставят една след друга общо 24 картинки (стимулен материал).  На рисунките са представени хора в различни емоционални състояния, предизвикващи в повечето хора стрес и фрустрация. Общото за целия стимулен материал е, че на всяка рисунка има човек, който в отношенията си с друг проявява такова действие, което вторият може да го разбере и тълкува по различен начин: като целенасочено агресивно, предизвикателно, оскърбително или като случайно, непреднамерено, неумишлено, предизвикано от незнание и неумение, без желание да се навреди или да унизи другия.

Предполага се, че човек с достатъчно развита черта „агресивност“, на повечето действия от този вид от страна на обкръжаващите го хора, ще реагира с агресия, дори тогава, когато очевидно действието на друг човек не е било причинено от стремеж към вреда. Личността, при която „агресивността“ като черта е слабо изразена, при подобни ситуации ще реагира по друг начин: дружелюбно, ще положи усилие да намали напрежението, да успокои другия, ще отстъпи или ще предложи компромис, ще приеме ситуацията за неволна, случайна, възможна, като не я утежнява допълнително.

Инструкция: „Ще Ви покажа една след друга 24 картички. На всяка картичка са изобразени двама или няколко човека  Вижда се, че един от тях е извършил някакво действие спрямо друг и във връзка с това са произнесени няколко думи (фраза), които Вие ще видите изписани в текст. След като разгледате картинката, Вие трябва да поставите себе си на мястото на този, спрямо който е било извършено действието и да отговорите на действието и казаните думи. Препоръчваме отговора Ви да е моментален и веднага след като се запознаете със ситуацията и текста, да го запишете на предложената Ви бланка. Отговорите записвайте по поредните номера на показваните картинки. След приключване на поредицата ще прочетете на глас записаното за всяка картинка.“

Оценка на резултатите и изводи за нивото на развитие.

Отговорът на всяка картинка се анализира отделно. При обобщаването на данните всеки отговор трябва да се отнесе към една от двете категории: а) агресивни реакции и б) неагресивни реакции.

За агресивни се приемат онези реакции, при които действията на другото лице се разглеждат като преднамерено враждебни и самата рефлексия (отговор) на тях е враждебна (агресивна).  В тези случаи отговорът трябва да съдържа  явно осъждане, оскърбление, висока степен на емоционално натоварване (ирационалност на мисленето) или отправена заплаха по адрес на другото лице.

Към неагресивните се отнасят реакциите, съдържанието на които включва стремеж (опит) за намаляване на напрежението; стремеж за смекчаване и успокояване на обстановката; желание изследваното лице да поеме отговорност за ситуацията; наличие на признаци или открито показано чувство за вина и самокритичност; липса на „катастрофални“ оценки за случилото се; омаловажаване на последиците и приемането действието за случайно; наличие на опит за обективна рационална оценка или опит за разрешаване на ситуацията в интерес на двете страни. Този тип отговори трябва да са изцяло лишени от враждебни признаци, вкл. интонация, темп и сила на речта.

Общия извод се прави на база сравнение броя на агресивните и неагресивни реакции.

Ако броят на агресивните реакции доминира над броя на неагресивните (агресивните са 14 и повече, а неагресивните 10 и по-малко), то се прави извод за явно изразен мотив на агресивност.  Обратно, ако неагресивните реакции се окажат повече от агресивните (неагресивни – 14 и повече, а агресивни 10 и по-малко), то се прави извод, че изследваното лице не е агресивно.

При съотношение в рамките от 9 до 13, не може да се направи окончателен извод за доминиране на която и да било от двете черти.

Стимулен материал:

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3859797
Постинги: 2185
Коментари: 116
Гласове: 1324
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930