Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.07.2010 10:47 - ЕТИКЕТ ПРИ ОБЩУВАНЕ С ХОРА С РАЗЛИЧНИ УВРЕЖДАНИЯ
Автор: univan Категория: Други   
Прочетен: 6357 Коментари: 0 Гласове:
0



ПРИЛОЖЕНИЕ I

Има ли думи "табу"?
Често хората в разговор с хора с увреждания се притесняват да използват думи като: виждам (при хора със зрителни увреждания), чувам (при хора със слухови увреждания), тичам (при хора с физически увреждания) и т.н., или когато ги употребят, започват да се извиняват. Не е нужно да се притеснявате и извинявате, защото хората с увреждания използват същите термини за себе си.

Добре е да не демонстрирате съжаление или пресилено възхищение по повод тяхното състояние с фрази като "Вие напълно сляп ли сте? Ах, какъв ужас..." или ""Ако това се беше случило на мен, нямаше да се справя. Ти си герой!".

Добре е да не подхождате по един и същи начин към всички хора с еднакъв тип увреждано. По-добре е да попитате какво и как да направите, какъв начин за комуникация да използвате, каква помощ можете да предложите. Самият човек с увреждане е най-правилният ви съветник. Предложете помощта си само ако ви се стори, че това е необходимо, но не настоявайте. Оставете на човека с увреждане избора да откаже или да ви обясни от какво се нуждае.

1. Когато общувате с човек, който не вижда или има увредено зрение
1.1. Етикет при запознаване и разговор
• Когато разговаряте с човек със зрително увреждане, гледайте и говорете директно на него, а не на или чрез придружителя му.
• При започване на разговора се представете на събеседника си, представете и всички, които присъстват на срещата.
• Когато разговаряте в група, винаги назовавайте човека, към когото се обръщате, по име.
• Когато се здрависвате с човек със зрително увреждане, след като кажете "приятно ми е", той ще ви подаде ръка - посмете я.
• Не се притеснявайте, ако се случи да използвате общоприети фрази от типа на "Ще се видим по-късно" или "Вижте тези материали".
• Не напускайте срещата, без да уведомите събеседника си и без да се извините.
• Добре е да не викате на човек, които не вижда или е със зрително увреждане -обикновено той ви чува добре.
1.2. Общи правила
• Ако трябва да заведете човек със зрително увреждане до стол, когато стигнете, поставете ръката му с длан върху облегалката.
• Когато влизате някъде, придружавайки човек със зрително увреждане, опишете му интериора и разположението на мебелите. Бъдете точни при определяне на разстоянията и разположението, например - на 3 метра, на 11 часа има стол (добра практика е за това да се ползва часовниковият циферблат, посоките са: напред - 12. назад - 6 и т.н.).
• Когато някой човек със зрително увреждане ви помоли да го придружите, никога не го дърпайте, нито блъскайте. Позволете му да хване ръката ви и вървете спокойно напред. Предупреждавайте за стъпала, бордюри, тесни места, преди да сте ги достигнали, както и за начина, по който мислите да ги преодолеете.
• Желателно е да не употребявате изрази като "Там има една кутия с дискети" или "Оставете го отсреща на бюрото", показвайки посоката с ръка или мимика. По-добре е да кажете "Има една кутия с дискети на масата в ляво от вас" или "Оставете го на бюрото на две крачки пред вас".
• Ако с човека със зрително увреждане има куче водач, не разсейвайте и не галете кучето, то е отговорно за своя стопанин и винаги трябва да е на своя пост. То не е домашен любимец.

2. Когато общувате с човек с физическо увреждане
2.1. Етикет при запознаване и разговор
• Когато разговаряте с човек, които ползва инвалидна количка, е добре да гледате и говорите директно на него, а не на или чрез придружителя му.
• Опитайте се да застанете на нивото на очите на събеседника си, седнете или приклекнете пред него.
2.2. Общи правила
• Когато предлагате да държите палтото или чадъра, недопустимо е да искате бастуна или патерицата на човека, освен ако изрично не сте помолен за това.
• Преди да пристигне събеседникът ви, осигурете подходяща подредба в помещението, за да осигурите достатъчно място за придвижване.
• Когато имате среща с човек, които се придвижва с инвалидна количка, е добре да не слагате стол на мястото, където искате да застане. Добре е да имате предвид, че понякога хората, които използват инвалидни колички, могат да поискат да се преместят от количката в кресло.
• Не се опитвайте да местите или бутате количката, без да са ви помолили за това или без предварително да обясните причината и намерението си.
• Добре е да не заставате зад човека с увреждане, когато демонстрирате или обяснявате нещо, защото маневрирането с количка затруднява възприемането на информацията.
• Добре е да не предлагате на човек, който ползва инвалидна количка, да вземе или да използва нещо, което е разположено на стандартна за прав човек височина - в повечето случаи той не може да стане от количката.
• Когато забележите, че човек, който ползва инвалидна количка, не се придвижва сам, е по-добре да не му подавате тежки предмети (папка, телефон) в ръцете.

3. Когато общувате с човек без слух или който ползва слухов апарат

3.1. Етикет при запознаване и разговор
• Когато искате да привлечете вниманието на човек със слухово увреждане, докоснете го по рамото или махнете с ръка в полезрението му.
• Най-добре е в началото да оставите събеседника си да ви упъти за начина, по който да бъде осъществено общуването. Като, например, четене по устните, жестомимика или писане на бележки.
• Добре е да не държите ръцете си, цигара или храна пред устата си, докато разговаряте с човек със слухово увреждане.
• Говорете директно на събеседника си, дори и да присъства преводач. Винаги осъществявайте зрителния контакт с човека с увреждане, а не с преводача.
• Ако събеседникът ви чете по устните, застанете директно пред него, говорете ясно и с нормална бързина.
• Понякога може да се наложи да опростите изреченията си и да използвате мимика и жестове.
• He се притеснявайте, ако се случи да използвате общоприети фрази от типа на "Слушай сега" или "Чухте ли за...”.

3.2. Общи правила
• Когато се използват устройства, които имат звукова сигнализация (телефон, звънец), е добре лично да уведомите човека със слухово увреждане.
• Добре е да не говорите дълго без прекъсване, без да проверите дали събеседникът ви е разбрал всичко, особено в случаите, когато се използва четене по устните.
• Не е добре да крещите на човек със слухово увреждане - викането изкривява звуците, възприемани от слуховия апарат, и пречи на разчитане по устните.

4. Когато общувате с човек с ментални увреждания
4.1. Етикет при запознаване и разговор
• Водете разговора максимално естествено. Повтаряйте казаното и задавайте въпроси, когато се налага, за да има яснота.
• Съсредоточете се максимално върху разговора.
• Винаги давайте време на събеседника си да ви каже спокойно всичко, което иска. Старайте се да не довършвате думите вместо него.
• Когато е необходимо, задавайте кратки въпроси, които изискват кратки отговори или може да им бъде отговорено само с поклащане на глава.
4.2. Общи правила
• Добре е да не подценявате капацитета на човек с ментално увреждане. При определени увреждания се срещат фокусирани умения и знания.
• Препоръчително е. ако имате възможност, предварително да се осведомите за типа ментално увреждане на човека, с който ще имате контакт, защото при различните типове ментални увреждания има разлики в начините на възприятие и в реакциите на човека. А. както знаем, това са определящи фактори на поведението.



Ползвани материали:
• "Когато сте с хора без зрение". Ангел Сотиров, издание на Антос - Шумен. 2001 г.
• Материали от статии в интернет страници.



Тагове:   общуване,   етикет,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: univan
Категория: Други
Прочетен: 238300
Постинги: 33
Коментари: 54
Гласове: 53
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930