Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.07.2011 16:25 - Училище без агресия – желано училище от учениците
Автор: univan Категория: Други   
Прочетен: 44041 Коментари: 11 Гласове:
2

Последна промяна: 06.07.2011 16:34


 

Съвременното общество е богато с примери на агресивни хора и постъпки, а формите на агресия стават все по-разнообразни. Агресивното поведение често пъти става образец на печеливша стратегия и желаещите да го последват или повторят са твърде много. По този начин агресията се “самовъзпроизвежда” – казват някои теоретици. Други твърдят, че всъщност агресивността е дълбоко заложена в човешката природа  и някои ситуации само я “отключват”.

 

 

Каква е същността на агресивността?

 

 

Фрустрацията е състояние на човек, излъган в своите очаквания,  лишен от възможността поради външно или вътрешно препятствие – да постигне силно желаната цел. Когато сме фрустрирани, ние се чувстваме разочаровани, разгневени, потиснати. В някои случаи можем да скрием надигащия се гняв, стараейки се да избягаме от ситуациите, които ни фрустрират. В други случаи обаче попадаме в капана на агресивността, когато се почувстваме заплашени, уязвими, наранени. Учениците се поддават на агресията, защото откриват, че тя им помага за себеутвърждаването или просто защото, както и при героите от филмите, ни дава бързи решения и непосредствено удовлетворение. Агресията е свързана с отстояването на собствени права нужди по враждебен начин. В състояние на агресия човек се интересува повече от себе си; чувствата, правата, желанията на другите губят значение за него.

 

 

Агресията може да се изрази в различни форми на поведение – от иронични намеци и обиди до физическо насилие. Целта на агресивността е да причини морална и физическа болка на другия. Трудно е да се отговори дали склонността към агресия е наследствено обусловена или придобита. Със сигурност обаче много от агресивните форми на поведение се овладяват още в детството.

 

 

Трябва да се отбележи също, че съществуват агресивни модели, които се приемат от другите (те са награждавани, вместо да бъдат наказвани). Такива модели на агресия стават част от поведението, водят до успех и човек все по-често прибягва към него. Съвременното общество е богато с примери за успешни агресивни модели, но това е друга посока, различна от целта на моя доклад и затова няма да задълбочавам разсъжденията си в нея. Винаги, в ситуация на проявена агресивност, си задаваме въпросът кои са причините за такова поведение.

 

 

Една от причините е “атрибутирането”, т. е. ако припишем враждебност в действията на другите, например при стремеж да се предизвика болка.

 

 

Причина са и емоциите, които човек изпитва. При гняв вероятността от враждебност се увеличава, докато при страх реакцията е оттегляне от ситуацията.

 

 

Качеството на самоконтрола е от голямо значение, тъй като вероятността човек да понесе фрустрациите се увеличава и това ограничава агресивността. Загубата на чувствителност към ценностите, които ограничават приемането на агресивността като модел за решаване на трудностите, засилва агресивността.

 

 

Внушения на средата е причината, когато предметите, които са свързани с агресивността в ситуации на фрустрираност, могат да подтикнат към агресия. Нашето внимание е насочено преди всичко към учениците и тяхното агресивно поведение в училища. Наблюденията и изследванията в тази насока са доказали, че като веднъж агресивността се е превърнала в част от поведението на личността и съществува предразположеност към нея, при възникването на трудности и при намаляването на забраните, вероятността от агресия се увеличава. Този стил на поведение, когато чрез агресивност се преодоляват трудностите и се преследват желания и цели, може бавно, но сигурно да се загуби чувствителността към нараняванията на другите, към тяхната болка и агресивността ще се приема като “обикновено” поведение.

 

 

Как се овладява агресивността?

 

Това е възможно чрез различните специални влияния, например семейството, където се откриват първите модели на агресивност, училището, връстниците, масмедиите. По-късно отново в изложението ще се върна към този въпрос, за да се детайлизира и конкретизира отговорът.

 

 

Често се питаме влияят ли телевизията и филмите и в каква степен върху агресивността?

 

Доказано е, че когато продължително се възприема агресивността, представена в различните филми, реакцията при сблъсък с реално насилие е по-слаба. Емоционалната отзивчивост към пострадалия намалява и насилието постепенно започва да се оправдава. С нарастването на агресивността предпочитанията към агресивното съдържание също започват да нарастват. Представената в образна и символна форма агресия влияе с това, че:

  • Открива нови модели, които могат да бъдат разнообразни и с различна жестокост;
  • Преосмисля собствената агресивност – ненаказаната агресивност у другите създава впечатление за ненаказуемост и на собствената агресивност;
  • Намалява чувствителността на изпитваната болка от жертвата;
  • Агресивността се  възприема като обикновено поведение;
  • Изменя представата за света – светът започва да се възприема като враждебен, животът с другите е изпълнен със заплахи, насилие и враждебност.

 

Справянето с агресивността започва с преосмислянето на нейното значение. Ако тя се схваща като поведение, което помага за постигане на успех и разрешаване на междуличностни проблеми, тогава промяната в поведението не би трябвало да се очаква.

 

 

Но ако все още агресивността се възприема като недостойно поведение, накърняващо и оскърбяващо другите, тогава агресивността би могла да се ограничи по няколко начина:  

  • Чрез заместване на агресивното поведение с неагресивно;
  • Чрез замяна на непрекъснатото търсене на враждебност в действията на другите с приписване на доброжелателност;
  • Чрез заставането на чуждата гледна точка, при което се получава възможност за докосване до болката и наранеността на другия и с това се взема решение за прекратяване на агресивността. Докосването до чувствата на другия е причина за появяване на състрадание, което силно ограничава враждебността, изпитана към другите. Следователно състраданието е едно от установените неща, към които трябва да се насочи възпитанието на учениците.

 

Според мен, не би било излишно, във връзка с по-обстойно запознаване с характеристиките на агресивността, да се спрем на още две проявления на поведението на личността.

 

 

Става въпрос за себеутвърждаването. Себеутвърждаването е част от изразяването на Аз-а и означава отстояването на собствените права и свободи, изразяване на чувствата и мислите, автентично, искрено, без да се засяга другият. Себеутвърждаването спомага да запазването на себеуважението, засилва чувството на Аз-ефективността и самоконтрола. Себеутвърждаването не е агресивност. Агресията е враждебна, разрушителна, себична, защото задоволяването на собствените потребности се извършва чрез незачитане на чуждите потребности.

 

 

Трябва да се кажат няколко думи за себеутвърждаването, с което също се сблъскваме в нашата-учебно възпитателна работа.

 

 

Несебеутвърждаването отразява неспособността на  Аз-а да защити собствените права и свободи, както и своите интереси. Несебеутвърждаването обрича Аз-а на плахост, незабележимост, пасивност, страх, липса на уважение към собствените потребности. За някои ученици е по-лесно да се държат като несебеутвърждаващи се, да пренебрегват собствените си права и достойнство. Такива деца стават най-често обект на агресивност, нарочно не уточнявам къде, защото мястото на агресия не е подвластно на влиянието на  учителя-педагог.

 

 

В неговите възможности обаче е да влияе на различните проявления в поведението на учениците и със знанията, които има в психологически аспект за агресивността по достоен начин да играе решителна роля в облагородяването и цивилизоването на общата училищна атмосфера, както и да съдейства по всякакъв начин за коректни междуличностни отношения. Ще си позволя да отбележа, че ярък пример за всичко случващо се в ученическите колективи е случващото се в екипа на учители, ръководство и обслужващ персонал.

 

 

Не биха били пълни разсъждения ми по темата, ако не добавя следното:

 

Проведените изследвания на социализацията на агресивността и индивидуалните различия се разглеждат изключително като продукт на родителско възпитание. Бащите на свръх агресивни деца са преди всичко хора от относително благополучни семейства на средната класа (средностатистически), които не допускат прояви на агресия в дома, но извън неговите предели ги поощряват и дори подстрекават децата си да провокират другите, да ги нападат и да проявяват насилие като част от самоотбраната си. Едновременно с това родителите позитивно подкрепят такова поведение у децата си. Зависимостта на агресивността от моралните стандарти се проявява във вербалните оценки, които съпровождат самооправданието на извършителя преди или по време на извършване на действието.

 

Например: насилникът може да снеме отговорността от себе си, като оспорва, че е причинил страдание на друг или доказва, че агресията е била заслужена. Познати са шест типа оправдания на собственото поведение, които служат за успокояване на съвестта и свързаната с това планирана агресия:

 

Ψ                   Като се намалява значимостта на предприетата агресия чрез едностранно сравнение – собственият агресивен акт се съпоставя с по-лошите деяния на другия;

 

Ψ                    Като се оправдава агресията и се сочи, че тя служи на висши ценности (инструментална агресия);

 

Ψ                   Като се отрича отговорността;

 

Ψ                   Като се разпределя отговорността и се различава точното й определяне. Наблюдава се преди всичко при колективната агресия, която се опира на рязкото диференциране на функциите;

 

Ψ                   Като се дехуманизира жертвата. Агресорът отказва да признае на жертвата “човешки” качества.

 

Ψ                   Когато агресорът се примирява постепенно чрез намаляване на изходната негативна самооценка.

 

През последното десетилетие, а и преди това, не са редки случаите на насилие, като проявление на агресивността. Насилието съпътства нашето всекидневие. Свидетели сме на насилие, докато четем вестници, гледаме телевизия, на улицата, а работещите в училище, т. е. ние сме свидетели на все по-странни форми на общуване сред подрастващите.

 

 

Изводи от проучване, до който стигнахме:

  • Демографските характеристики не оказват влияние върху разпространението, нагласите и формите на насилие, в които то е упражнявано върху анкетираните.
  • Насилието е сравнително широко разпространено сред учениците, макар и да няма база за сравнение за процента на пострадалите в изследваните възрастови граници за определен отминал период от време.

 

Най-разпространена форма на насилие сред учениците е заплахата.
     *           Обикновено мястото на насилие е улицата или училището
     *           Носенето на средства за отбрана е предпоставка за увеличаване на насилието сред учениците. Това се отнася както за тези, които упражняват насилие, така и за потърпевшите.

 

 

Готовност за упражняването на насилие е налице у 72% от анкетираните ученици, подхранвана от съществуващи социално обусловени принципи “око за око”, “зъб за зъб”. Тези форми на поведение се регулират от моралните норми на обществото.

 

 

Формите на социализиране на агресивното поведение са благоприятни за неговото  ограничаване.   

 

 

Препоръки

  1. Да се въведат алтернативни форми на ученически дейности и програми за извънкласна заетост в училището и извън него. ( Например: стрийтбол )
  2. Да се обвържат мерките за превенция с мерките за мониторинг и контрол върху изпълнението им от отговорните институции.
  3. Да се оптимизира координацията между институциите, ангажирани с проблемите на учениците.
  4. На местата, където присъствието на ученици не е в съответствие със законови, подзаконови и общински разпоредби, то да се ограничава като се осъществява контрол.

 

И ако говорим накрая за лекарство “панацея” за младите и техните проблеми, то това би могло да бъде обичта, която изпитваме към тях.

 

Затова подарявам на присъстващите тук следното:

“ Деветдесет и девет начина да покажеш на децата, че ги обичаш “

 

Забелязвай ги.

 

Усмихвай им се.

 

Слушай какво говорят..

 

Наричай ги така, както им харесва..

 

Помни рождените им дни..

 

Питай ги какво ново има при тях.

 

Гледай ги в очите, когато разговаряш с тях.

 

Слушай какво ти казват.

 

Забавлявай се с тях.

 

Чети им на глас.

 

Смей се заедно с тях.

 

Бъде мил с децата.

 

 

Възможно най-често се съгласявай с тях.

 

Убеди ги, че чувстват това, което чувстват.

 

Определи границите, които им гарантират безопасност.

 

 

Бъди честен с тях.

 

Бъди себе си.

 

Изслушвай техните разкази.

 

Прегръщай ги.

 

Понякога забравяй собствените си тревоги и бъди с тях

 

Забравяй разликите в поведението  им.

 

Давай им възможност за избор, когато те молят за съвет.

 

Прекарвай с тях  известно време извън дома.

 

Подготвяй им изненади.

 

Оставяй с тях, когато се страхуват от нещо.

 

Кани ги  често на сладолед.

 

Казвай им как да се държат, когато постъпват лошо. Нахрани ги, когато са гладни.

 

Радвай се на техните открития.

 

Споделяй възхищението им.

 

Изпращай им картички и писма.

 

 

Иди с тях, когато искат да те заведат някъде.

 

Забелязвай  отсъствието им.

 

Телефонирай им, за да чуват гласа ти.

 

Крий дребни  подаръчета за тях , така че да ги намират.

 

Остави им собствено пространство.

 

Помагай им да колекционират собствени “съкровища”

 

Разговаряй с тях за техните мечти и сънища.

 

Смей се на шегите им.

 

Не бъди напрегнат, когато общуваш с тях.

 

Ако трябва, клякай, сядай, за да изравниш с тях и да бъдеш на тяхното равнище.

 

Отговаряй на въпросите им.

 

Казвай, че са чудесни деца.

 

Спазвай заедно с тях обичайте.

 

Учи се на онова, което те учат те.

 

По-често слушай, по-малко говори.

 

Бъде на тяхно разположение.

 

Посещавай техните изяви, мачове и купони.

 

Намери общи теми с тях.

 

Дръж ги за ръка по време на разходка.

 

Извинявай се когато направиш грешка.

 

Слушай с тях любимата им музика.

 

 

Изпълнявай поетите към тях обещания..

 

Усмихвай се и им махни, когато се разделяте след среща.

 

 

Украси жилището с техни рисунки.

 

Благодари им.

 

Подчертавай това, което харесваш у тях.

 

Оставяй им изрезки от вестници по теми, които ги интересуват.

 

Прави им комплименти..

 

Забелязвай, когато направят нещо добре.

 

Участвай в игри, в които няма съперничество.

 

Отнасяй се с внимание към тях.

 

 

Интересувай се от мнението им. 

 

Запознай ги с приятелите си.

 

Позволявай им самостоятелно да решават проблемите си.

 

Искай да се запознаеш с техните познати.

 

 

Пожелай да се запознаеш с родителите им. 

 

Позволявай  им  да ти кажат как  се чувстват.

 

Помогни им да усвоят важни за тях умения.

 

Позволи им да се държат, както те преценят.

 

Повече ги хвали, по-малко ги критикувай.

 

Бъди общителен.

 

Признавай допуснатите грешки.

 

Закриляй ги.

 

Грижи се за тях.

 

Моли ги за помощ.

 

Наблюдавай как растат.

 

Веднага казвай какво те безпокои в поведението им.

 

Включвай се в групови разговори.

 

Уважавай ги.

 

Ходи често в училището им.

 

Разбирай ги, когато са имали труден ден.

 

Понякога лудувай заедно с тях. .

 

Отдели време за тях..

 

Карай ги да се занимават с творчество.

 

Приемай ги такива , каквито са .

 

Бъде им защитник.

 

Признавай тяхната индивидуалност.

 

Разговаряй с тях откровено.

 

Вярвай им.

 

Накарай ги да помагат на другите.

 

Прави с тях това, което обичат да правят.

 

Вземай решенията, които се отнасят до тях заедно с тях.

 

Посещавай ги, когато са болни.

 

Помагай им да се учат от собствените си грешки. Взимай ги  със себе си на интересни места.

 

Разговаряй с тях за мечтите си.

Празнувай с тях  успехите им.          

При поискване на Е-mail: univan@abv.bg, може да получите Модел за превенция на агресивността, за който Ви споменах


Тагове:   училище,   агресия,   rere,


Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Един въпрос
10.05.2012 10:01
Колега, видимо умеете да поднасяте тезите си по доста добър начин, но ще Ви дам един съвет: Не се докосвайте до тази тема, сиреч за училището без агресия у нас, в България. Самият феномен агресивност с частните му детерминисти поставени върху, социокултурния фон специфичен само за страната ни, само това изключва понятието "училище без агресия" - поне за големите градове. Отминавам с злобна ирония дребничкия факт, че вече имам сведения отнасящи се до възможността различни НПО да генерират негативни расови тенденции в средите на боледуващото учителство, а това в даден момент може да катализира агресията между самите деца по нов, непознат у нас начин.
Прочее, не отричам написаното от Вас, поставям само акцент върху човешкия ресурс необходим за осъществяване на предложенията Ви.
Разбира се пиша от позиция на личен опит, не е кой знае колко голям, но и това, което съм преживял без затруднения мога да твърдя, че нашето училище се нуждае от продължителна реанимация и социално саниране ръководено от вън.
С уважение,
Владимир Александров, педагог
valex13@abv.bg
цитирай
2. анонимен - купить платье плиссе
17.10.2012 06:22
Уважаемые господа!У меня есть новость магазину он-лайн Тогда читайте новость - <a href=http://proshivka.axelnet.in/user/Enlibrerb/>прикольные майки купить </a> спортивные штаны <a href=http://lipovci.ru/user/Gafcitactiozy/>модные марки одежды </a> известный интернет магазин одежды <a href=http://bryansk-32rus.ru/user/joychochels/>купить сумку для роликов </a> детская брендовая одежда интернет магазин ... Удачи Всем!
.:::.
<a href=http://kamagra-uk.blog.hr/>Kamagra Oral Jelly order ajanta pharma </a> - Kamagra Oral Jelly review canada stockholm hotell : Kamagra questions : <a href=http://kamagra-now-online.blog.hr/>Kamagra 100mg revatio </a> - Online pharmacy Kamagra UPS
цитирай
3. анонимен - платья женские осень
18.10.2012 03:41
Здраствуйте!У меня есть новость магазину он-лайн Тогда читайте новость - <a href=http://www.kodinsk.info/user/Arerveembah/>интернет магазин купить женские шорты </a> кошелек женский <a href=http://av-studia.ru/user/nariReure/>прокат свадебных платьев </a> модная одежда выкройки <a href=http://elegaloze.narod2.ru/>купить костюм в харькове </a> куртки мужские зимние ... Удачи Всем!
.:::.
<a href=http://online-kamagra.blog.hr/>Kamagra mg totalise UK </a> - Kamagra Oral Jelly without prescription sildenafil : Kamagra express shipping : <a href=http://kamagra100.blog.hr/>Buy Cheap Online Kamagra overnight delivery </a> - overnight us delivery on Kamagra
цитирай
4. анонимен - интернет магазин детской одежды малыш
19.10.2012 05:57
Здраствуйте!У меня есть хорошая новость Тогда читайте новость - <a href=http://paslife.ru/index.php?subaction=userinfo&user=gormgolve>интернет магазин одежды шубы </a> куртки кожаные мужские <a href=http://march-is.ru.orange.intobservatory.ru/user/drogouppy/>интернет магазин одежды россия </a> платье королевы <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/>платья веры брежневой </a> интернет магазин пальто ... Хороших Вам покупок!
.:::.
<a href=http://kamagra-online-drug-stores.blog.hr/>effect of Kamagra on woman </a> - Kamagra ingridents : Kamagra Jelly cheepest : <a href=http://100mg-kamagra.blog.hr/>Kamagra fed ex delivery UK </a> - Kamagra online France
цитирай
5. анонимен - российский интернет магазин детской одежды
19.10.2012 14:57
Здраствуйте!У меня есть хорошая новость Тогда читайте новость - <a href=http://nyaparty.ru/index.php?subaction=userinfo&user=steerNamsCato>бижутерия девушка </a> мужское белье интернет магазин <a href=http://vseriale.in/user/EMBARRYALLOLO/>одежда коламбия интернет магазин </a> платья в луганске <a href=http://dejavu.ua/>свитера женские </a> бижутерия интернет магазин ... Всем пока рад был сообщить...
.:::.
<a href=http://lowest-kamagra-prices.blog.hr/>free Kamagra powered by phpbb </a> - Kamagra Oral Jelly 100mg visa amex : Kamagra shop kaufen : <a href=http://kamagra-online.blog.hr/>Pattaya Kamagra </a> - Canada Kamagra supplier
цитирай
6. анонимен - платья на выпускной длинные
20.10.2012 00:06
Доброго времени суток!Хотите заказать одежду на выгодных условиях? Тогда читайте новость - <a href=http://tricot.com.ua/user/caloSoapy/>салон вечерних платьев </a> Магазин модной одежды <a href=http://forum.citykawarthalakeschildrenandyouth.ca/member.php?action=profile&uid=64117>pull and bear каталог одежды </a> уроки бижутерия <a href=http://dejavu.ua/>свадебное платье вера </a> юбка ... Успехов Вам!
.:::.
<a href=http://lowest-kamagra-prices.blog.hr/>prescription Kamagra Online without RX </a> - low price Kamagra purchasing UK : Online drug stores Kamagra where to Buy : <a href=http://kamagra-100mg-online.blog.hr/>tablets review Super Kamagra </a> - lowest price Kamagra online from Canada
цитирай
7. анонимен - мужская спортивная одежда интернет магазин
20.10.2012 04:39
Уважаемые господа!Хотите купить одежду не выходя из дому? Тогда читайте новость - <a href=http://www.unitedrats.com/index.php?subaction=userinfo&user=untotoNiguank>вечерние платья симферополь </a> интернет-магазин женская одежда <a href=http://www.newsaratow.ru/user/BeriDyege/>шлепанцы мужские </a> купить сумку адидас <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/>бижутерия клипсы </a> осенние куртки ... Удачи Всем!
.:::.
<a href=http://kamagra-100mg-online.blog.hr/>Kamagra Oral Jelly suppliers UK sildenafil </a> - Kamagra 100mg australia Buy Generic viagra : Kamagra prescription medication : <a href=http://100mg-kamagra.blog.hr/>Kamagra shop </a> - bulk Buy Kamagra
цитирай
8. анонимен - где купить нарядное платье
20.10.2012 18:46
Привет!У меня есть новость магазину он-лайн Тогда читайте новость - <a href=http://www.mangrovenforum.at/member.php?action=profile&uid=187268>спортивная одежда боско интернет магазин </a> большая обувь женская <a href=http://top-serial.net/user/europssuexurb/>купить рюкзак для ребенка </a> купить платье в севастополе <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/>летние сапоги распродажа </a> интернет магазин сумок распродажа ... Всем пока рад был сообщить...
.:::.
<a href=http://kamagra-prices.blog.hr/>Kamagra Oral Jelly 100mg without prescription viagra Buy </a> - Kamagra 100 to reach seduction peak : viagra Kamagra university of kentucky : <a href=http://kamagra-online-drug-stores.blog.hr/>Kamagra stosowanie </a> - Super UK Kamagra tablets
цитирай
9. анонимен - купить костюм вейдера
21.10.2012 03:35
Доброго времени суток!Оформить заказ выгодный для Вас! Тогда читайте новость - <a href=http://torrent-game.com/user/inequeBon/>купить кожаную куртку </a> комплекты нижнего белья <a href=http://elegapostel.narod2.ru/>интернет магазин одежда украина </a> солнцезащитные очки распродажа <a href=http://youbagira.ru/user/waifultawbaby/>купить демисезонную куртку </a> одежда интернет магазин украина ... Успехов Вам!
.:::.
<a href=http://kamagra-online.blog.hr/>Kamagra tablets Online ajanta </a> - Kamagra sales UK : Kamagra Oral Jelly Europe discreet : <a href=http://kamagra-oral-jelly.blog.hr/>Kamagra importers </a> - Kamagra north london classified
цитирай
10. анонимен - выпускные платья 2013
22.10.2012 08:22
Как дела?У меня есть хорошая новость Тогда читайте новость - <a href=http://xn--80aidjbppf0b2c4ed.xn--p1ai/user/stetFreni/>каталог детской зимней одежды </a> магазин мужской одежды недорого <a href=http://www.viporno.ru/user/glilueftolous/>купить вечерние длинное платье </a> одежда для детей интернет магазин <a href=http://www.libertycity.ru/user/AffofsKeype/>купить широкую обувь </a> купить женскую куртку большого размера ... Хороших Вам покупок!
-====-
<a href=http://kamagra-100mg-online.blog.hr/>Kamagra Bristol </a> - offers Generic viagra Kamagra :.tablets Online Buy Kamagra .:<a href=http://kamagra-oral-jelly.blog.hr/>discount sale Kamagra online without prescription </a> - Kamagra UK forzest
цитирай
11. анонимен - reverse phone lookup
27.10.2012 19:18
ldcgbyjhonxm, reverse phone search cell phone mobile phone <a href="http://101reversephonelookup.com/">reverse phone lookup</a>, qqpwkyygfwlh [url=http://101reversephonelookup.com/]reverse phone lookup[/url], yamlqom
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: univan
Категория: Други
Прочетен: 238359
Постинги: 33
Коментари: 54
Гласове: 53
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930